3 vinkkiä rauhaan kiireisessä maailmassa

2019-10-03T12:14:44+02:00

Rauhaa pidetään usein vaikeasti tavoitettavana, kaukaisena ja hankalana päämääränä. Kun ihmisiltä kysytään, mitä he kaikkein eniten elämässään haluavat, vastaus on usein: onnea ja mielenrauhaa (tai ehkä maailmanrauhaa). Rauhan löytämiseksi täytyy kuitenkin monen mielestä vähintään käydä muutama kurssi, palkata elämäntaitovalmentaja, opetella jokin uusi menetelmä tai lähteä retriitille Balille.

Kaikki ihan hienoja ideoita sinänsä, mutta mitään niistä ei välttämättä tarvita.

Todellisuudessa rauha on maailman yksinkertaisin ja luonnollisin olotila. Rauha on jo olemassa meidän kaikkien sydämessä. Muualta sitä onkin suhteellisen turha etsiä. Sen löytämiseksi ei tarvitse tehdä muuta kuin hiljentyä hetkeksi – malttaa olla vähän aikaa yrittämättä, suunnittelematta, stressaamatta. Jättää mielen loputtomat kelailut omaan arvoonsa. Huokaista ja rentoutua tähän hetkeen, juuri sellaisena kuin se on.

Näin kesällä aikataulut ovat monella tavallista leppoisampia ja rauhoittuminen onnistuukin juuri siksi melkein kuin itsestään. Luonnossa oleilu, kiireettömyys ja kaikenlainen mukava puuhastelu ilman aikatauluja ja tulostavoitteita tukevat rauhan kokemusta meissä.

Rauha saattaa vallata mielen milloin tahansa (hui!). Rauhaa voi tuntea sunnuntaiaamuna, metsäkävelyllä, joogatessa, riippumatossa kirjaa lukiessa, meditoidessa tai odottamatta vaikka kesken päivän puuhien.

Äkkiä sitä vain havahtuu huomaamaan kauniin hetken ympärillään. Näkee rakkaat ihmiset tai kauniin maiseman, aistii mukavan tunnelman ja on kiitollinen. Lakkaa vähäksi aikaa miettimästä eilistä ja sitä, mikä kaikki menikään pieleen. Lakkaa murehtimasta huomista, tulevia aikatauluja, soitettavia puheluita, lähetettäviä meilejä, urakehitystä, suhdeongelmia. Ymmärtää, että kaikki on sittenkin ihan hyvin, tässä ja nyt.

3 vinkkiä rauhan löytämiseen

  1. Hiljenny joka päivä kymmeneksi minuutiksi, mieluiten aamulla tai illalla ennen nukkumaanmenoa. Laita puhelin hiljaiselle, radio ja televisio pois päältä. Älä anna kenenkään tai minkään häiritä sinua tuona aikana. Voit keskittyä hengittämään syvään, kuulostella oloasi, kysyä itseltäsi jonkin kysymyksen, meditoida tai vain olla ja antaa ajatusten tulla ja mennä. Tärkeintä on, että vietät tuon ajan rauhassa itsesi kanssa. Jos haluat, voit jälkeenpäin kirjoittaa mieleesi nousseita huomioita ja oivalluksia muistiin.
  1. Vietä aikaa luonnossa. Luonto muistuttaa sinua maailmankaikkeuden kauneudesta, viisaudesta, rauhasta ja tasapainosta. Luonnossa ei ole mitään keinotekoista; kaikki on aitoa ja juuri sellaista kuin sen kuuluukin olla. Luonto auttaa sinua pääsemään yhteyteen oman sisimpäsi kanssa.
  1. Kun huomaat stressaantuvasi ja alkavasi kiirehtiä, pysähdy hetkeksi. Hengitä muutaman kerran syvään. Anna itsesi hetken aikaa olla sitä, mitä todellisuudessa olet: rakkautta, lempeyttä, läsnäoloa, syvää tyyneyttä kaikkien kuohujen alla.

Kiitos kun luet (ja tuet) Valomediaa!
Löysitkö tekstistä kielioppi- tai asiavirheitä?
Onko sinulla aiheesta enemmän tietoa?
Haluaisitko ehdottaa artikkelin aihetta?
Otamme myös kaikenlaista palautetta ja ehdotuksia avosylin vastaan!

Kirjoita meille: toimitus@valomedia.fi