Halauksen voima – 11 syytä halailla vielä enemmän

2019-10-03T12:24:54+02:00

Me ihmiset olemme sosiaalisia olentoja. Olemme laumaeläimiä, heimoa.
Jo pienestä vauvasta saakka kaipaamme paljon kosketusta ja on todettu, että mitä enemmän lapsi pääsee olemaan ihokontaktissa vanhempiensa kanssa, sen paremmin hän voi. Miksei tämä koskettaisi myös meitä aikuisia?

Miksi nykyinen yhteiskunta on kulkenut siihen suuntaan, että on jotenkin muka arvokkaampaa ja siistimpää tulla toimeen täysin autonomisesti? On cool näyttää tuimalta, ja varsinkin meidän miesten on haastavaa näyttää tunteitamme. Miksi haluamme eristäytyä? Olemme yksinäisempiä kuin koskaan aiemmin planeetamme historiassa; yhä suurempi osa väestöstä asuu yksin, työskentelee yksin ja “tapaa” ihmisiä paljolti vain sähköisten laitteiden kautta. Yhteisöllisyydestämme on tullut illuusiota.

Tutkimusten mukaan lapsesta tulee huomattavasti menestyvämpi ja sosiaalisempi, jos hänen perheessään vaikkapa ruokailut vietetään yhdessä koko perheen kesken. Tästä voisi päätellä, että mikäli viettäisimme enemmän aikaa perheen, ystävien ja sukulaisten kesken – olisimme varmasti onnellisempia sekä eheämpiä.

Kosketus tuntuu hyvältä. Parantavan kosketuksen ei tarvitse olla millään lailla seksuaalinen.

Halauspalveluita

Kosketus tuntuu hyvältä. Parantavan kosketuksen ei tarvitse olla millään lailla seksuaalinen. Lämmin iho, turvallisuus, avoimuus ja pitkä halaus. On sanomattakin selvää, että edellä mainitut nostavat hyvän mielen pisteitä. Koska moni tuntee yksinäisyyttä, on esimerkiksi rapakon takana jo brändätty niin kutsuttu terapiahalaus.

Useat toimijat tarjoavat ei-seksuaalista, terapeuttista ja parantavaa kosketusta ja halailua. Tai vaikka turvallisessa ja rakastavassa paikassa terapeuttista lusikassa pötköttelyä tunnin ajan! Kuvittele, kuinka paljon olo tästä kohenisi ennen vaikkapa jotain hyvin tärkeää tapahtumaa elämässäsi!

Coloradossa Chris DeCicco tarjoaa halailupalvelua nimeltä “Ole se rakkaus joka olet”. Vaatteet päällä tapahtuvissa halailuhetkissä DeCiccon mukaan asetetaan intentio tai niin sanottu parantumispyyntö, hengitellään rauhassa yhdessä ja sitten onkin vuorossa pitkiä halauksia. USA:ssa toimii jo useita vastaavanlaisia palveluja, ja ne ovat saaneet todella lämpöisen vastaanoton.

Halaus piristää kehoa ja mieltä

Joidenkin tutkimusten mukaan halauksen olisi hyvä kestää vähintään kaksikymmentä sekuntia, jolloin maksimaalinen hyöty halauksesta alkaa päästä oikeuksiinsa.

Turvallisessa ympäristössä tapahtuva halaaminen vahvistaa terveyttämme edistäviä hormoneja ja vähentää huonommassa kunnossa olevien hormonien vaikutusta. Oksitosiinin eli “rakkaushormonin” määrä kasvaa kehossa merkittävästi.

Kortisoli, niin kutsuttu stressihormoni, alkaa poistua kehosta halailuterapiassa – eritoten naisilla. Halailulla on huomattu olevan myös myönteisiä vaikutuksia verenpaineeseen.

Halausterapian avulla useat ovat kokeneet suuria oivalluksia omasta elämästään ja uskomuksistaan. Eräs halailuterapian ammattilainen kertoo, kuinka monet asiakkaista ovat tuoneet vanhoja uskomuksiaan tai traumojaan vanhoista suhteistaan, ja pystyneet antamaan niille anteeksi ja päästämään irti.

Halaaminen piristää kehoa ja mieltä monella eri tavalla. Älä siis epäröi napata seuraavaa tuttuasi oikein isoon syleilyyn! Hämmästys saattaa muuttua pian lämmöksi ja iloiseksi mieleksi.

11 syytä halailla aina kun mahdollista:

1. Halaaminen lisää yhteenkuuluuvuutta

Halaaminen laukaisee todennäköisesti rakkaushormonin eli oksitosiinin vapautumista aivoissa, mikä edesauttaa yhteenkuuluvuuden tunnetta toisen osapuolen kanssa. Halaaminen auttaa tuntemaan läheisyyttä ja sitoutumista. Kokeile halaamista yhteyden lisääjänä!

2. Rentouttaa kehoa

Halailu rentouttaa kehomme lihaksia ja auttaa poistamaan jännitystä. Halaa jotakuta ja anna huolien haihtua!

3. Vähentää kipua

Halailu vapauttaa endorfiineja, jotka estävät kipusignaaleja kulkemasta.
Se myös edesauttaa verenkiertoa pehmytkudoksissa. Halaa kipusi pois!

4. Halaaminen lisää empaattisuutta sekä ymmärrystä

Antaumuksellinen halaus auttaa muuttamaan tunteita sydämen luoman bioenergeettisen
sähkökentän avulla. Tämä auttaa myös luottamuksen kehittymisessä tavalla, johon sanat
eivät kykene. Halaa, kun haluat avata sydäntäsi!

5. Se auttaa myös masennukseen

Halaaminen saattaa myös lisätä aivojesi dopamiinituotantoa! Masentuneen henkilön dopamiinitasot ovat usein alhaisia, joten tuo hänelle hieman lisää iloa halauksella!

6. Halaus nostaa mielialaa

Halailu saattaa myös lisätä aivojesi serotoniinituotantoa! Tämä taas saattaa vaikuttaa suoraan mielialaasi ja itsevarmuuteesi. Kun serotoniinitasot ovat alhaiset, yllättää ihmisen usein yksinäisyys tai masentuneisuus. Mutta halailun tuomat serotoniinin ja endorfiinin tuotannon kasvu rökittävät alakulon. Halailu parantaa myös koulu- ja työsuorituksia. Halaa kaveria, jos hän on surullinen!

Halaus nostaa mielialaa

7. Halaus tasapainottaa hermojärjestelmää

Ihon pinnalla on pieniä sensoreita, jotka ovat suorassa yhteydessä aivoihin vagushermon välityksellä. Halauksesta syntyvät pienet muutokset ihon kosteudessa ja sähköisyydessä rauhoittavat parasympaattista hermostoa. Jatka halailuharjoituksia ehkäistäksesi “hermojen menemistä!”

8. Kunnon halaus lievittää stressiä

Halaileminen alentaa sressihormoni kortisolin tasoja veressä. Myös mieli rauhoittuu. Tutkimus on osoittanut myös vauvojen, joita on halailtu useasti, olevan paljon vähemmän stressaantuneita kuin vähemmän halattujen aikuisten. Kosketuksen ja stressinlievennyksen yhteys on hämmästyttävä! Kun hän pitkän työpäivän jälkeen saapuu väsyneenä kotiin, halaa häntä heti!

9. Edistää sydämen terveyttä ja alentaa sydämen sykettä

Erään Pohjois-Carolinassa sijaitsevan yliopiston suorittaman kokeen mukaan koehenkilöiden, jotka pidättäytyivät halaamasta rakkaintaan, sydämensyke jopa tuplaantui, kun taasen halailleiden osapuolien sydämensyke oli huomattavasti rauhaisempaa. Tämä taasen alentaa verenpainetta ja ehkäisee sydän- ja verisuonisairauksia. Halaa siis mieluummin kuin ole halaamatta!

10. Halaaminen vahvistaa immuunijärjestelmää

Halailu vähentää stressihormonien määrää ja lisää hormoneja, jotka tukevat immuunijärjestelmää. Halaa lapsiasi edistääksesi heidän hyvinvointiaan!

11. Vähentää huolia ja murheita

Vaikka halailisit lempinalleasi, auttaa jo sekin todennäköisesti lisäämään iloasi ja vähentämään huoliasi. Mitäpä, jos joskus kokeilisit vaikka halata iseäsi, ja kiittäisit kehoasi kaikesta, mitä se on matkallasi kokenut?

Halaillessa serotoniinin, dopamiinin, endorfiinin sekä oksitosiinin määrä lisääntyy elimistössämme. Usein ne saattavatkin laukaista meissä äkkiarvaamatonta iloa ja onnellisuutta! Joten älä murehdi, vaan iloitse ja halaile oikein kunnolla menemään!


Kiitos kun luet (ja tuet) Valomediaa!
Löysitkö tekstistä kielioppi- tai asiavirheitä?
Onko sinulla aiheesta enemmän tietoa?
Haluaisitko ehdottaa artikkelin aihetta?
Otamme myös kaikenlaista palautetta ja ehdotuksia avosylin vastaan!

Kirjoita meille: toimitus@valomedia.fi