Titanicin tarina, ja hieman myös rahajärjestelmästämme

2020-02-18T17:45:48+02:00

Titanicin tarina on mieltä kutkuttava yhä reilu sata vuotta itse tapahtuman jälkeen.

Vuonna 1912 neitsytristeilyllään uponnut uppoamaton aikansa suurin matkustajalaiva vei meren syvyyksiin reilusta 2200 matkustajasta noin 1500 henkeä tehden tragediasta historiamme tuhoisimman rauhan ajan merionnettomuuden. Tiesitkö, että melkein puolet kuolleista olivat pankkiireja, jotka vastustivat pankkimaailman yksityistämistä?

Kun James Cameronin Titanic saapui 1997 elokuvateattereihin, näimme ensimmäisen kerran tuon kuuluisan laivan neljän kilometrin syvyydessä. Tuo valtava hylky sadan vuoden takaa saa mielikuvituksen laukkaamaan, mitä kaikkea tapahtui tragediaan johtavalla neitsytmatkalla – valtameriristeilijälle, jonka piti olla uppoamaton?

Oregonissa, Yhdysvalloissa, Jekyll Island -saarella kokoontui vuonna 1910 aikansa vaikutusvaltaisimpia pankkiireja Paul Warburgin johdolla keskustellakseen uudenlaisesta pankkijärjestelmästä, joka mahdollistaisi kaappauksen rahahanoihin. Salaisessa kokouksessa hahmoteltiin tuleva Federal Reserve Act – täysin uudenlainen pankkisysteemi. Tähän mennessä valuutta oli sidottu todelliseen omaisuuteen, mutta veijareiden visioissa häämötti täysin uudenlainen dollari – kirjaimellisesti paperiraha, jolla ei olisi mitään nimellistä arvoa. Toki siihen tarvittiin myös keskitetty taho, joka vastaisi talouden tulevaisuudesta, sekä rahanpainokoneet ja paljon tarmoa seteleiden painamiseen.

Sitten Englannin rannikolle. Titanicin identtinen sisaralus, RMS Olympic, kolaroi ensimmäisenä vuotenaan 1911 Southamptonin edustalla hävittäjälaivan kanssa, ja tyyrpuurin puolelta tulvi suuresta halkeamasta vettä laipioon. Kyydissä oli paljon rikkaita ja nimekkäitä henkilöitä. Kapteeni Smith sai kuitenkin luovittua pahoin vahingoittuneen laivan kuivatelakalle korjattavaksi.

”All hands on deck!”

Huhtikuu 1912. Titanic valmistautuu jo etukäteen kuuluisaan neitsytmatkaansa. White Star -varustamon uusimman tähden ja lippulaivan neitsytmatkan juhliin oli kutsuttu paljon pankkimaailman eliittiä, noin 700 pankkiiria. Mukana oli muun muassa keksijä ja liikemies Jacob Astor, joka oli Nikola Teslan ystävä. Satoja pankkiireja yhdisti se, että he eivät olleet täysin vakuuttuneita uudesta pankkijärjestelmästä. Syystä tai toisesta laivalla ei ollut tarpeeksi pelastusveneitä eikä myöskään punaisia hätäraketteja. Väriksi oli valittu valkoinen, joilla ilmoitetaan kaikki hyvin -signaali. Kun kapteeni Edward Smith ohjasi aluksen kuuluisalle ”jäävuorivaltatielle”, useista varoituksista huolimatta, lisäsi hän vain pökköä konehuoneeseen. Ja pian kolisisi.

Laivan maksaja ja rakennuttaja, pankkiiri J.P. Morgan, perui osallistumisensa matkalle edellisenä päivänä.

On ollut pitkään teorioita sille, että tässä historiallisessa tragediassa olisikin niin sanotusti napsaistu kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Pahoin vaurioituneen Olympicin vaihtaminen Titanicin tilalle sekä sen tarkoituksellinen upottaminen uuden pankkijärjestelmän vastaäänien kera.

Vain naiset ja lapset pelastusveneisiin!

Sylttytehdas

Vuoden 1913 joulukuussa, jouluaaton aattona, oli koko kongressi siirtynyt jo joululomille.

Silloin kuitenkin astui Paul Warburg taas esiin ja esitti uudeksi laiksi Amerikan kongressissa uuden Federal Reserve Actin. Kun kukaan ei vastustanut ajatusta (kaikki olivat lomalla!), hyväksyi silloinen presidentti Woodrow Wilson uudenlaisen pankkijärjestelmän synnyn. Asian käsittelyajankohtaa kummasteltiin jo tuolloin lehdistössä.

Federal Reserve System, eli Yhdysvaltain keskuspankki, ei nimestään huolimatta, joka viittaa valtion omistukseen, ole valtion alainen. Sen omistaa täysin yksityiset osakkeenomistajat ja hallituksessa ovat olleet planeetan kaksi varmasti vaikutusvaltaisinta ja rikkainta pankkiiri- ja liikemiessukua, Rothschildit sekä Rockefellerit.

Setelin painokoneet jauhavat aamusta iltaan, ja rahat lainataan sitten muun muassa Amerikan valtiolle kivalla pikku korolla.

Seteleistä löytyy kaikenlaista pikku symboliikkaa

Samat tahot ovat toimineet rahoittajina molemmissa maailmansodissa sekä jälleenrakentamisessa. Molemmille osapuolille.

Lainan vakuudeksi kerättyä kultaa ei ilmeisesti ole tänäkään päivänä palautettu.

Tarinat kuitenkin elävät! Perehtymällä historiaamme, vältymme tekemästä samoja virheitä uudelleen.
Ehkäpä aikamme rahajärjestelmä, joka perustuu muutamien sukujen hallinnoimaan valuuttaan, jolla ei ole lainkaan nimellistä arvoa, on aikansa elänyt? Kun kaikki valtiot ovat velkaa paljon enemmän, kun kierrossa on edes rahaa, niin kenelle olemme velkaa? Jos velka on hallinnan väkevimpiä muotoja, olisiko aika tullut päivittää yhtä aika keskeistä järjestelmää tähän päivään sopivammaksi?

Ai niin, jos Titanic olikin Olympic, niin oikealla Titanicilla olikin (toki Olympicin leimoilla) pitkä ja tapahtumantäyteinen elämä edessä, aina vuoteen 1935 saakka. Se pääsi jopa ensimmäiseen maailmansotaan mukaan. ”My heart will go on!


Kiitos kun luet (ja tuet) Valomediaa!
Löysitkö tekstistä kielioppi- tai asiavirheitä?
Onko sinulla aiheesta enemmän tietoa?
Haluaisitko ehdottaa artikkelin aihetta?
Otamme myös kaikenlaista palautetta ja ehdotuksia avosylin vastaan!

Kirjoita meille: toimitus@valomedia.fi