Nämä 11 herkullista ruokaa lisäävät luovuutta ja aivojen kapasiteettia sekä parantavat muistia

2019-09-03T18:56:58+03:00

Usein kiireen keskellä on haastavaa muistaa kaikkia mahdollisia tehtäviä, aikarajoja, lupauksia ja kaiken maailman arkemme täyttäviä pikkujuttuja. Aivomme ovat äärimmäisen monimutkainen kokonaisuus, mutta onneksi niiden optimaalista toimimista on mahdollista edesauttaa itse erilaisilla harjoitteilla sekä ruokavaliolla. 

Aivopähkinät, läsnäolo- tai mindfullnesharjoitukset tai vaikkapa arkisten asioiden tekeminen välillä toisella,”heikommalla” kädellä ovat hyviä tapoja auttaa aivoja kehittämään uusia polkuja sähköisille neuroneille.

Vielä maukkaampaa on kuitenkin lisätä ruokavalioon tuotteita, jotka hellivät aivojamme ravinnolla ja tehostavat niiden toimintakykyä.

Seuraavista ruoista kiittävät vatsamme lisäksi myös mielemme:

1. Kurkku

Kurkku sisältää runsaasti fisetiiniä, joka vähentää muistin heikentymistä sekä iän tuomaa muistin rappeutumista. Samainen flavonoidi helpottaa myös oppimiskykyä. Lisäksi kurkku tekee hyvää iholle!

2. Mansikat

Samaisen fisetiinin lisäksi mansikat sisältävät paljon terveellisiä antioksidantteja sekä polyfenoleja, jotka muun muassa vähentävät aivohalvausriskiä.

3. Viinirypäleet

Nämä mehukkaat rypäleet, varsinkin punaiset, sisältävät runsaasti resveratrolia, joka liitetään vahvasti pitkäikäisyyteen. Useissa tutkimuksissa on havaittu sen myös vähentävän kognitiivista rappeumaa.

4. Mustikat

Ihana kotimainen superfoodimme on varsinainen tehopommi. Se tekee hyvää näölle ja auttaa uusien neuronien syntymistä aivoissa. Mustikat edistävät myös oppimista, muistia sekä kognitiivisia kykyjä.

5. Pinaatti

Valtaisan rauta-annoksen ja K-vitamiinin lisäksi pinaatti taistelee tulehduksia sekä dementiaa vastaan.

6. Kalaöljyt

Nämä monella tapaa ihmiselle erittäin hyödylliset öljyt sisältävät omega-3-rasvahappoja, sekä DHA:ta ja EPA:aa, jotka ovat yhdessä vastuussa aivojemme välittäjäaineiden toiminnasta.

7. Vihreä tee

EGCG, eli epigallokatekiinigallaatti (flavoinoidi) on oikea sanahirviö, ja samaan aikaan se on huikea kaveri. EGCG auttaa tarkkaavaisuuteen ja muistiin. Joidenkin tutkimusten mukaan se olisi potentiaalinen lääkeaine myös monia syöpiä vastaan. Vihreästä teestä löytyy myös L-teaniinia, joka rentouttaa ja parantaa muistia.

8. Ubikinoni

Ubikinoni on tärkeä ainesosa solujen energian tuotannossa. Sitä saa esimerkiksi sardiinista, makrillista, lihasta ja maapähkinöistä. Se on tärkeää myös sydämen toiminnalle ja vireydelle. Niin ikään sen on todettu hidastavan Parkinsonin ja Alzheimerin taudin etenemistä.

9. Koliini

Koliinia saa esimerkiksi kananmunista ja se on tärkeässä roolissa kognitiivisissa toiminnoissa. Sitä on käytetty muun muassa auttamaan sydänkohtausten jälkeisessä muistin eheyttämisessä.

Tämä sieni parantaa muistia

10. Asetyyli-L-karnitiini

Tätä aminohappoa saa kalasta, lihasta, siipikarjasta sekä maidosta. Sitä voi toki nauttia myös kapseleiden muodossa. Se hidastaa muun muassa aivojen vanhenemista ja muistiongelmien etenemistä.

11. Lions Mane

Suomen kielessä siiliorakkaana tunnettu sieni on veikeän näköinen kaveri, joka parantaa hermojärjestelmämme toimintaa ja lisää keskittymiskykyä ja tarkkaavaisuutta. Se parantaa myös muistia ja kognitiivisia kykyjä. Lisäksi sen on todettu helpottavan masennus- ja ahdistusoireita.

Näiden herkkuvinkkien lisäksi muistathan pitää mielesi avoimena ja myönteisenä myös uusille oivalluksille. Useiden erilaisten perspektiivien löytäminen haastaviin asioihin saattaa tuoda yllättäviäkin oivalluksia ja lisää rikkautta elämään.

Tämä juttu on kirjoitettu tämän artikkelin innoittamana.


Kiitos kun luet (ja tuet) Valomediaa!
Löysitkö tekstistä kielioppi- tai asiavirheitä?
Onko sinulla aiheesta enemmän tietoa?
Haluaisitko ehdottaa artikkelin aihetta?
Otamme myös kaikenlaista palautetta ja ehdotuksia avosylin vastaan!

Kirjoita meille: toimitus@valomedia.fi