Meditaatio työpaikalla

2020-01-15T20:57:01+02:00

Meditaatio on lisännyt suosiotaan työpaikoilla 2010-luvulla. Vaikka se ei vielä olekaan kovin yleistä, meditointia myöskään pidetä enää pelkästään hippien ja munkkien harjoituksena. Osassa menestyvissä työorganisaatioissa meditaatio on otettu osaksi jopa organisaation arkea.

Läsnäolo työssä

Erään selvityksen mukaan aikuiset tarkastavat sähköpostilaatikkonsa 15 kertaa päivän aikana. Joissakin tutkimuksissa luku on ollut huomattavasti suurempi. Tämän lisäksi älypuhelimen näprääminen ja tarkistelu vie huomiota lukuisia kertoja päivän aikana. Työpäivän aikana keskittyminen herpaantuukin useasti heikentäen työtehoa merkittävästi. Meditaatio on yksi keino lisätä keskittymiskykyä. Meditaatio lisää läsnäolon tunnetta ja täten fokus meditaation jälkeen suoritettavaan tehtävään paranee.

Joissakin organisaatioissa tiimi- ja johtoryhmän palaverit aloitetaan lyhyellä meditaatiolla. Meditaatio palauttaa työntekijät läsnäolon tilaan niin, että he ovat paremmin läsnä itse palaverissa. Välillä palavereihin saatetaan kiirehtiä välittömästi tarkkaa keskittymistä vaativan työn jälkeen ja ajatukset saattavat varsinkin palaverin alussa vaellella vielä edellisessä työtehtävässä tai asiakaskohtaamisessa. Meditaatio on yksi keino nollata päivän aikaisempia tapahtumia niin, että fokus on parempi itse palaverissa.

läsnäolo

Meditaation rentouttava vaikutus

Moni työntekijä kokee stressiä työssään. Liiallinen stressi lisää sairauspoissaoloriskiä ja huolimattomuusvirheitä työssä. Meditaation on havaittu vähentävän työntekijöiden stressiä ja vähentävän sairauspoissaoloja. Meditaatio rentouttaa kehoa ja mieltä.

Rentoutuminen auttaa aivoaaltojen siirtymistä analyyttisestä beta-taajuudesta rentoutuneeseen alfa-taajuuteen. Tutkimuksissa on havaittu, että ennen luovia ideoita aivojen alfa-aallot lisääntyvät ja pian tämän jälkeen gamma-aallot nousevat esille.

Meditaatio käytännössä työpaikoilla

Meditaatiota varten ei tarvita mitään erillisiä huoneita. Tiimipalaverin alussa tehtävä meditaatio tapahtuu samassa tilassa kuin itse palaveri. Omassa työhuoneessa voi meditoida sulkemalla silmät hetkeksi. Silmät voi pitää myös auki ja pysäyttää katse johonkin kiintopisteeseen. Meditaatiosta ei siis tarvitse tehdä mitään numeroa eikä se vaadi erikoisjärjestelyjä. Jopa sana meditaatio voidaan työpaikoilla korvata sanalla hiljentyminen, mikäli meditaatio sanana herättää mystisiä tai negatiivisia assosiaatioita.

Hyvin yksinkertainen keino meditointiin työpaikalla on silmien sulkeminen ja keskittyminen omaan hengitykseen. Joissakin työpaikoissa käytetään ohjattuja meditaatioita. Vaikka työpaikalla ei olisikaan palkattua meditaatio-ohjaajaa, löytyy internetistä lukuisia meditaatio-ohjelmia tai älypuhelimeen meditaatio-applikaatioita, josta voi valita itselleen sopivia harjoituksia. Jo muutaman minuutin meditaatioilla saadaan työpaikoilla positiivisia hyötyjä.

Lisätietoa:

Virolainen, H. & Virolainen, I. 2019. Mielen voima työssä. Tallinna, Viisas elämä.

  1. kuvan kuvaaja Jared Rice
  2. kuvan kuvaaja Zac Durant

Kiitos kun luet (ja tuet) Valomediaa!
Löysitkö tekstistä kielioppi- tai asiavirheitä?
Onko sinulla aiheesta enemmän tietoa?
Haluaisitko ehdottaa artikkelin aihetta?
Otamme myös kaikenlaista palautetta ja ehdotuksia avosylin vastaan!

Kirjoita meille: toimitus@valomedia.fi