Työkaluja virusepidemian selättämiseksi | osa 1 – Keho

2020-05-07T17:51:48+03:0025.3.2020|

Tämä kirjoitus on kolmas osa korona-aiheista pohdiskelua. Se keskittyy erilaisiin ulkoisiin työkaluihin, joilla voimme vahvistaa luontaista puolustusjärjestelmäämme. Kaikissa uutisissa on todettu, että virus on suurin uhka vanhemmalle väestölle, joiden immuunijärjestelmä on usein jo valmiiksi ylikuormittunut muiden mahdollisten sairauksien ja heikentyneiden elintoimintojen johdosta. Kun kehomme omat puolustusjärjestelmät toimivat moitteettomasti, hyökkäävät ne välittömästi viruksen kimppuun ja tuhoavat sen. Tämä sisäinen sota näyttäytyy usein flunssan oireina, tai mahdollisesti kuumeena, kun kehomme kehittää lämpöenergiaa viruksen tuhoamiseksi.

Eli kaikki toimii juuri niin kuin pitääkin!

Samalla tämä on ensimmäinen osa artikkelisarjaa, jonka pian ilmestyvä toinen osa on vielä tärkeämpi.

Se tulee käsittelemään mielemme voimaa, joka on uskomattomampi kuin moni ehkä ajattelekaan.

Lue ensimmäiset osat täältä ja täältä!

Aivan mahtavaa, kun olet jälleen täällä! Nöyrin kiitos Valomedian puolesta, että olet tukenut meitä näin mahtavasti ja mahdollisesti myös kaipaat toisenlaista virettä tämän ennennäkemättömän tilanteen uutisointiin.

Suuresta suosiosta johtuen Valomedian kaistat ovat olleet niin suurella koetuksella, että järjestelmät ovat kaatuneet. Kiitos siitä kuuluu sinulle!

Onneksi kaistan leveyttä on jo toistamiseen kasvatettu, joten toivottavasti kaikki toimii taas hienosti.

Tässä tekstissä tarkastellaan erilaisia luonnollisia ja tutkitusti toimivia ratkaisuja kehon voimaannuttamiseksi sekä välineitä, joilla voimme poistaa stressiä. Stressi ja pelot, joista kerrotaan seuraavassa artikkelissa huomattavasti enemmän, heikentävät immuunijärjestelmäämme, ja saatamme altistua erilaisille viruksille helpommin. Kun kehomme luontainen puolustusjärjestelmä on kunnossa, on sairauksien tarttuminen meihin todella paljon haastavampaa.

Artikkelin työkalulista on kattava, ja toivon ettet ainakaan ottaisi siitä lisästressiä. Yksikin näistä apukeinoista on kotiin päin, ja toivon vain, että tämä saattaisi inspiroida sinua tutustumaan lisää näihin aiheisiin, sillä jo yksittäisestä aiheesta voisi jo kirjoittaa niin paljon enemmän.

Tämän hetkinen tilanne on myös stressaavaa keholle, ja stressi onkin liitetty suurimpaan osaan erilaisia sairauksia saattaen jopa laukaista ne. Stressi aiheuttaa myös tulehduksia kehoihimme, ja tulehdukset ovat myös suuressa osassa erilaisten sairauksien takana. Tulehdustilaa veressä nostattavat myös nopeasti imeytyvät sokerit, kuten vaikkapa vehnä. Näinä aikoina olisikin hyvä vähentää nopeita hiilihydraatteja, sillä ne saattavat lisätä tulehdusta kehossa. Valkaistun sokerin suurissa määrin nauttiminen voisi olla myös hyvä laittaa hetkeksi katkolle.

Listaan tässä artikkelissa sekä erilaisia funktionaalisia ravinteita että vitamiineja, jotka voimistavat ja tukevat meidän immuunijärjestelmäämme. Sen lisäksi puhumme kehon puhdistamisesta erilaisista kuonista ja raskasmetalleista, sekä ennen kaikkea stressistä.

Ajattelen, että kun kehomme hyvinvointia jarruttaa mahdollisimman vähän mikään sinne kuulumaton kemiallinen yhdiste ja sen lisäksi ravitsemme kehoamme sitä vahvistavilla ainesosilla, olemme paljon terveempiä, elinvoimaisempia ja onnellisimpia.

Kehomme uusiutuu koko ajan, joten olemme todellakin paljolti sitä mitä syömme! Hippokrates tiesi jo aikoinaan: ”Olkoon ruoka lääkkeesi ja lääke ruokaasi.”

Kehon puhdistaminen

Kehoamme rasittavat monet asiat näinä päivinä. Pääpiirteittäin voimme jakaa ne kahteen osaan; keho ja mieli. Tämä kirjoitus keskittyy tarkastelemaan kehon puhdistamiseen keskittyviä työkaluja.

Vaikka pyrimme syömään mahdollisimman puhdasta ja elinvoimaista ruokaa, saattaa monilla meistä olla elimistössä erilaisia jäämiä epäpuhtauksista, joita esimerkiksi erilaisista ympäristössä käytetyistä myrkyistä tai muovipakkauksista imeytyy ravintoon.

Myös raskasmetalleja kertyy meihin monista eri lähteistä.

Erityyppiset paastot, kuten kuiva-, vesi- tai vihermehupaastot ovat oiva tapa puhdistaa elimistöä ja ”uudelleen käynnistää” kehon puolustusjärjestelmät.

Myös ketogeeninen ruokavalio, jonka tarkoituksena on asettaa keho ketoosiin, jossa keho ottaa energian laadukkaista rasvoista sokerien ja hiilihydraattien sijaan, poistaa kehosta tulehduksia poistaen tulehdusten ravinnon, sokerin.

Paastoa tai ketogeenistä ruokavaliota voi testata myös vaikka muutamana päivänä viikossa.
Voi olla myös helpompi testata aluksi ”kevyesti” huomatakseen että kyseinen metodi tuntuu hyvältä.

Kaikenlainen liikunta, venyttely, hikoileminen ja saunominen on aina kotiin päin. Pomppiessamme trampoliinilla, taivaltaessamme luonnossa tai joogaamalla annamme keholle ja soluillemme mahdollisuuden liikkua ja virkistyä. Hikoillessamme ylimääräiset kehoon kuulumattomat kuonat pääsevät poistumaan meistä, ja pidämme kehomme puolustusjärjestelmät aktiivisina. Muista myös laadukkaat käsittelemättömät suolat, joista saamme mineraaleja ja rakennuspalikoita optimaaliseen kehon tasapainoon.

Ravintolisistä erilaiset savi- ja mineraalituotteet, sekä klorella ja spiruliina ovat tehokkaita välineitä poistamaan haitallisia yhdisteitä kehostamme. Keholle haitalliset hiukkaset ovat positiivisesti latautuneita, kun taas negatiivisesti latautuneet ionit useimmiten hoitavat kokonaisuuttamme. Useiden levien ja saven toimintamekanismit mahdollistavat sen, että se imee valtavasti suurempia määriä positiivisesti latautuneita partikkeleita puoleensa, jotka sitten poistuvat kehostamme luontaisia kanavia pitkin.

Eräs vastalöydetty papukaijalaji hämmästytti tutkijoita pitkään, sillä se käytti ravinnokseen pääasiassa erittäin myrkyllisiä marjoja, jotka ovat tappavia kaikelle elolliselle. Voisivatko näiden papukaijojen ruoansulatus tai puolustusjärjestelmä olla jotakin täysin ennennäkemätöntä?

Muutaman vuoden päästä selvisi, että aina herätessään linnut lehahtivat aina ensitöikseen läheisen joenpenkan kupeeseen nokkimaan aamiaiseksi paikallista savea.

Sittemmin on selvinnyt, että suurin osa eläinkunnasta nauttii savea säännöllisesti sen mahtavien puhdistavien ominaisuuksien vuoksi.

Maadoitus

Planeettamme on elävä elektromagneettinen kokonaisuus. Kun olemme ihokosketuksessa siihen, pulikoimme järvessä tai meressä, kävelemme paljain jaloin luonnossa, halaamme puuta – olemme äiti maan kirjaimellisessa suojassa. Tällöin Maan oma suojakehä on yhteydessä meihin, suojaa meitä säteilyltä ja parantaa meitä. Tässäkin tapauksessa negatiivisesti latautuneet ionit siirtyvät kehoomme ja etsiytyvät tulehdusten luokse alkaen parantamaan meitä. Maasta, mullasta ja vedestä välittyy meihin valtavasti informaatiota ja jopa probiootteja.

Maadoituksesta tarkemmin inspiroivasta dokumentista täältä.

Vihreän lisääminen ruokavalioon

Erilaisten vihreiden vihannesten syöminen on aina suositeltavaa. Kaalit, idut, tuoreyrtit ja vihannekset yleensä – toivottavasti luontaisesti kasvatetut – ravitsevat, puhdistavat, virkistävät ja tasapainottavat kehoamme. Yksi optimaalisimmista muodoista nauttia elinvoimaisesta vihreästä väristä on vihermehut, jotka parhaimmassa tapauksessa puristat itse luomuvihanneksista- ja hedelmistä. Mehustaminen poistaa ruoansulatusta rasittavat kuidut, jolloin kaikki ainesosat pääsevät imeytymään meihin mahdollisimman optimaalisesti. Vihermehupaastosta on huikeita esimerkkiä erilaisten sairauksien hoidossa – katso täältä tai täältä innostava dokumentti aiheesta!

Pian alkava kevät tuo tullessaan uskomattoman määrän ravitsevia villiyrttejä ja kasviksia, jotka kannattaa ehdottomasti käyttää hyväkseen! Tämä olisi kokonaan oman artikkelisarjan arvoinen, ja onneksi aiheesta löytyy suomeksikin valtaisasti luettavaa. Oma suosikkini on pienet liilaan väriin vivahtavat nuoret nokkoset, jotka ovat uskomattoman hyviä vaikka voissa paistettuna pannulla lisukkeineen. Nokkosen ”sisältöluettelo” on vertaansa vailla, ja pullollaan erilaisia lääkinnällisiä ainesosia. Pikku hiljaa voi aloittaa erilasten vihannesten idättämisenkin, nyt meillä on aikaa kasvatella kunnon viherpeukaloita ympäri Suomea!

Vitamiinit ja antioksidantit

Kiinassa on alettu parantamaan virusta C-vitamiinilla. Vitamiineista juuri A, B, C ja D ovatkin todella mainitsemisen arvoisia näinä aikoina. Vahvat, hyvin imeytyvät ja mahdollisimman luontaiset vitamiinit kannattaa ottaa harkintaan vastustuskyvyn tueksi näinä aikoina. Nyt on myös planeettamme kulma kääntynyt vihdoin niin optimaaliseksi aurinkoa kohden, että alamme saada D-vitamiinia myös auringosta!

C-vitamiinia saat toki myös erilaisista sitrushedelmistä, ja kun ostat ne luomuna, voi kuorista raastaa herkullista makua ruoanlaiton seuraksi.

Tasokkaat kalaöljyt, ja laadukkaat öljyt yleensäkin, kuten vaikkapa kotimainen hamppuöljy tai kurpitsansiemenöljy, voitelevat kehoamme lempeästi sisältä päin ja ravitsevat kehoa. Vinkkinä myös esimerkiksi salaattien tekoon, raaka vihannes imeytyy jopa puolet paremmin meihin, kun kyljessä on reippaasti kastiketta, jonka pohjana toimii esimerkiksi hyvä suhde muutamaa laatuöljyä.

Myös sinkkiä voi lisätä ruokavalioon.

Vahvat antioksidantit

Antioksidantit auttavat korjaamaan kehossamme tapahtuneita vahinkoja ja vahvistavat vastustuskykyämme. Ne on aina linkitetty pitkäikäisyyteen ja toimivaan ja soluja suojelevaan toimintaan kehossamme. Kotimaiset marjat, kuten mustikka (lue artikkeli mustikasta täältä) ovat maultaan niin ylivoimaisia, että niitä kannatta nauttia aina kuin mahdollista pelkästään hyvän mielen takia.

Ylivoimaisesti eniten antioksidantteja sisältävistä kasveista haluaisin mainita pakurikäävän sekä kurkuman. Pakurikääpä tunnetaan kiinalaisessa lääketieteessä kuninkaana, sillä pakurilla on niin paljon lääkinnällisiä aineosia. ORAC-mittari, jolla antioksidanttien määrää mitataan, antaa vaikkapa hellalla keitetystä pakuriteestä ennätysmäisen luvun eli yli 50 000, kun mustikassa ORAC-arvo on 2100. Kun pakurista valmistetaan tinktuuraa uuttamalla sitä alkoholiin, voi luku nousta yli sadantuhannen! Myös kurkuman antioksidanttiluvut pyörivät sadantuhannen tienoilla, joten tämä jo kertoo, kuinka funktionaalisista kasveista tässä on kyse. Mainittakoon tässä vielä siitakesieni, jonka antiviraaliset ominaisuudet sopivat hyvin kevään ruokapöytään.

Lääkinnällisistä sienistä on tulossa myöhemmin oma artikkelinsa, sillä sienten maailma on todella kiehtova, ja lähes kaikki nykyiset lääkkeet ovat saanet alkunsa sienten maailmasta!

Pakuria, beibi

Valkosipuli ja hunaja ovat myös vahvoja tuotteita, joita kannatta lisätä ruokavalioon. Molemmat kannattaa hankkia luomuna, ja hunajassa tarkastaa, ettei sitä ole lämmitetty valmistusvaiheessa, jolloin kaikki lääkinnälliset ainesosat ovat varmasti tallella. Suosi lähituottajaa tässäkin kohtaa.

Hunajaa voi nauttia sellaisenaan muutaman kerran viikossa lusikalla purkista, jolloin kiehuvan veden kuumuus ei tuhoa kaikkia terveysvaikutuksia.

Meidän perheessä on ollut aina sanonta ”valkosipulia ei koskaan voi olla liikkaa”, ja se on aina pitänyt ainakin kokkaamisessa kutinsa. Valkosipuli on kuitenkin suhteellisen vahva lääke, joten sitä ei olisi hyvä nauttia joka päivä.

Luonnon tarjoamat ylivoimaiset tasapainottajat

Kun vietämme aikaa luonnossa, tapahtuu paljon taikoja! Metsäkylpemisen ja luonnon monilla eri tavoin kehoamme ja mieltämme parantavien yhdisteiden maailmasta on tehty tutkimuksia sadoittain, ja tulokset ovat päätähuimaavia! Jo viiden minuutin jälkeen alkaa kortisoli, stressihormoni, poistumaan kehostamme. Kymmenen minuutin kohdalla alkaa verenpaine laskea. Mieliala alkaa kohentua nopeasti ja läsnäolo valtaa tietoisuutemme. Murheet poistuvat ja energisyytemme lisääntyy. Kahden tunnin kohdalla elimistömme puolustusmekanismit alkavat elpyä. Erilaiset ilman halki matkustavat antiviraaliset eteeriset öljyt, kuten terpeeni hakeutuvat kehon tulehduskohtiin. Lue enemmän metsän parantavista ihmeistä täältä.

Meillä on ainutlaatuinen luonto Suomessa ja jokaisella on mahdollisuus nauttia sen tuomista hyvän olon tunteista. On tilaa hengittää ja muistuttaa itsellemme olevamme osa tätä ihmettä, olemme kirjaimellisesti tämän planeetan osasia. Luonnossa kauneus ja kiitollisuus valtaavat mielen. Kiitollisuuden ihanista vaikutuksista enemmän seuraavassa kirjoituksessa.

Sauno poika, sauno!

Suomessa on enemmän saunoja kuin televisioita. Tämä yksistään jo kertoo, kuinka päällikköä kansaa olemme. Saunan puhdistavat rituaalit ovat varmasti asia, joka yhdistää meitä kaikkia. Pandemian aikana voimme nauttia saunasta yhä enemmän ja enemmän. Useat tutkimukset kertovat saunomisen lukemattomista terveyshyödyistä ja hyvää saunasessiota voi verrata kunnon urheilusuoritukseen! Keho ja mieli puhdistuvat kirjaimellisesti. Näinä päivinä voimme tuoda vielä enemmän tietoisuutta ja kiitollisuutta saunomisen tueksi. Siunaamalla esimerkiksi löylyveden, ja pyytämällä vedeltä puhdistavia vaikutuksia saatamme vahvistaa vielä entuudestaan saunan terveyshyötyjä.

Saunan jälkeen on helppo hymyillä

Saunomiseen kannattaa varata rauhassa aikaa, ja jos olet vielä niin onnekas, että pääset pulahtamaan avantoon löylyjen välissä, alkaa kehon supervoimien aktivoiminen olla jo erikoisluokkaa! Myös ulkona istuskelu löylyjen välissä paljaat jalat maassa samalla katsellen, kuinka vesihöyry nousee kimaltelevalta iholta taivaalle, on lähes pyhältä tuntuvaa ja läsnäoloa lisäävää rentoutumista parhaillaan.

Puulämmitteisen saunan lämmittämisestäkin voi tehdä tietoisen rituaalin, jossa puiden vapauttamaa vanhaa auringonvaloa vaikkapa pyydetään lataamaan kiukaan kivet puhdistavalla energialla.

Elävä vesi

Aina kuin sinulla on mahdollisuus päästä pulahtamaan elävään veteen – mereen, järveen tai jokeen, kannattaa tuo ainutlaatuinen tilanne käyttää hyväkseen. Olemme maailman onnekkaimpia kansoja puhtaitten vesiemme ansiosta. Raikas ja puhdas vesi puhdistaa ja virkistää meitä todella ja kylpemisen hyödyistä sai alkunsa aikoinaan myös koko kylpyläkulttuuri. Elävän veden sanotaan värähtelevän korkeammissa taajuuksissa ja se täyttää meidät optimaalisella informaatiolla. Luonnon vesissä kylpeminen myös maadoittaa kehoa ja mieltä poistaen kipuja, särkyjä ja tulehduksia.

Wim Hof -metodi

Jäämies Wim Hofin hengitys- ja kylmäaltistusmetodiin suosittelen tutustumaan todella lämpimästi! Avannon ja hengitysharjoitusten terveyshyödyt ovat niin uskomattomia, että jopa lääketiede on joutunut ihmeissään raapimaan päätänsä.

Jokainen avannossa ollut voi varmasti myös jakaa sen uskomattoman hetkessä elämisen tunteen, tunteen siitä, että on todella elossa! Avannon jälkeen tunnen aina leijuvani lähes painottomana. Tunne on taivaallinen!

Wim Hofin metodiin liittyy vahvasti hengitysharjoitukset. Syvähengityksellä pystymme vaikuttamaan jopa autonomiseen hermostoon! Herra Hof oli ensimmäinen henkilö maailmassa, johon valvotuissa oloissa ei saatu tartutettua koli-bakteeria. Virhe matrixissa -tyyppiset epäilyt karisivat, kun hän koulutti 12 henkilöä kymmenessä päivässä, jonka jälkeen kehenkään heistäkään ei myöskään kolibakteeri tarttunut.

Vatsanpohjaan asti hengittäminen aktivoi myös vagushermoa, joka tunnetaan parantajahermona.
Ja stressi saa taas kyytiä!

Löydät ohjatun Wim Hof hengitysharjoituksen täältä!

Elävän veden sanotaan omaavan muistin, ja muistaessamme myös, että lähes ¾ meistä on nestettä, uskon elävän veden ja sen välittävän informaation olevan erittäin hyväksi kehossamme.

Itse jo kymmenisen vuotta lähes ainoastaan lähdevettä juoneena voin todella suositella sitä lämpimästi. Jos aihe kiinnostaa, voit tutusta vaikka japanilaisen tutkijan Masaru Emoton huikeaan työhön esimerkiksi siitä, kuinka voimme mielellämme ja rukouksella muuttaa veden molekyylirakennetta. Tässä yksi dokkari aiheesta.

Loppuajatukset

Elämme poikkeuksellista ja historiallista ajanjaksoa planeetallamme, johon tulevaisuudessa todennäköisesti palataan vielä pitkään aikana, jolloin historiamme muuttui konkreettisesti.

Tämä meneillään oleva aika on pikakurssi pelkojen ja jarruttavien uskomustemme puhdistamiseen.

On meistä täysin kiinni, kuinka toimimme ja reagoimme tässä ajassa. Tuomitseminen, viha ja pelot pitävät meitä alemmissa taajuuksissa, ja hyvinvointimme on silloin huomattavasti haasteellisempaa.

Nyt meillä on aikaa pitää itsestämme ja toisistamme huolta, ja hän joka antaa ja palvelee muita, saa varmasti roppakaupalla hyvää myös itsellensä takaisin!

Seuraava artikkeli pureutuu nimenomaan mielemme ja uskomustemme haasteisiin ja ennen kaikkea mahdollisuuksiin.

Kiitos kun luit, toivotan Sinulle kaikkea hyvää ja yhdessä selviämme tästäkin!

Mikäli kiinnostuit edellä mainituista aiheista, ja haluaisit oppia niistä henkilökohtaisella tasolla lisää, ota yhteyttä toimitus@valomedia.fi. Tarjoamme henkilö- sekä ryhmäkohtaista valmennusta aiheisiin liittyen.

on Valomedian perustaja, puhuja, tuottaja ja ohjaaja. Tuomas rakastaa luontoa, avaruutta, seikkailuja ja saunomista.

Kiitos kun luet (ja tuet) Valomediaa!
Löysitkö tekstistä kielioppi- tai asiavirheitä?
Onko sinulla aiheesta enemmän tietoa?
Haluaisitko ehdottaa artikkelin aihetta?
Otamme myös kaikenlaista palautetta ja ehdotuksia avosylin vastaan!

Kirjoita meille: toimitus@valomedia.fi