7 syytä syödä enemmän mustikoita!

2020-03-19T03:20:08+02:0016.1.2020|

Hippokrates tiesi tämän jo aikoinaan: ”olkoon ruoka lääkkeesi ja lääke ruokaasi.” Mustikat ovat varsinaista lähiruokaa, kotimaista superfoodia ja ennen kaikkea mitä maistuvaisinta herkkua! Useimpien marjojen sanotaan tekevän myös hyvää silmillemme ja näölle ja ne ovat täynnä toinen toistaan lääkinnällisempiä ainesosia.

Nyt kun lumi ei ole vielä saapunut eteläiseen Suomeen, värjää kauniit mustikanvarvut vihreydellään maata. Mustikka on varmasti tunnetuimpia marjojamme ja siitä tykkäävät kaikki lapsesta vanhuksiin. Mustikan ainutlaatuinen maku on todella mehuisa ja makea ja mustikalla tiedetään olevan paljon erilaisia myönteisiä vaikutuksia hyvinvointiimme. Kun käymme vielä itse poimimassa marjat metsästä, saamme lukuisa hyvinvointia lisääviä terveysvaikutuksia metsän maagisesta voimasta. Puskassa kyykkiessä mieli rauhoittuu, stressi alkaa poistua elimistöstä ja saamme maasta vielä lisäksi hyvää maadoittavaa energiaa.

Mustikoita voi syödä sellaisenaan, lisätä niitä smoothieen tai puuroon, tai herkutella vaikka ihanalla mustikkapiirakalla tai raakakakulla. Näin talvikautena mustikat säilyvät ihanasti pakkasessa, josta niitä voi napostella ja lisätä vaikka päivittäin aamurutiineiden joukkoon. Parhaiten saat mustikan hyödyt irti tietysti tuoreista ja itsepoimituista mustikoista – tällöin varmistat kaikkien lääkinnällisten ainesosien maksimaalisen imeytymisen.

Mustikat vahvistavat myös luitamme ja auttavat polttamaan ylimääräistä rasvaa kehoissamme.
Mustikoita on käytetty Suomessa jo pitkään myös vatsavaivoihin ja ruoansulatushaasteisiin. Mustikat ehkäisevätkin haitallisten bakteerien lisääntymistä toisissa aivoissamme – vatsassa!

Toisen maailmansodan aikana mustikoita syötiin varsinkin lentäjäpiireissä, sillä mustikka parantaa silmien toimintaa ja auttaa jopa hämäränäköön. Mustikka suojaa silmiä myös näyttöpäätteiden valosaasteelta – sinisiltä aaltopituuksilta jotka saattavat rasittaa silmiämme. Mustikoiden sanotaan lisäävään myös ihon kollageenia ja vähentävän ryppyjä ja juonteita kasvoilta tehden siitä myös todellisen kauneus- ja nuorennuspillerin!

Alta löydät seitsemän hyvää lisäsyytä rakastua mustikkaan oikein tosi tarkoituksella.

Upeat ja puhtaat metsämme kasvattavat vuosittain pelkästään mustikoita lähemmäs 200 miljoonaa kiloa, ja niitä poimitaan reilu viisi prosenttia, joten ihania marjoja riittää poimittavaksi jokaiselle! Ja tutkimusten mukaan vielä meidän pohjoiset marjat ovat niitä kaikkien voimallisimpia. Ensi kesänä siis metsään ja mustikkaan!

1. Mustikat ehkäisevät sydänsairauksia

Harvardin kansanterveyskoulun tekemän tutkimuksen mukaan naisilla, jotka söivät viikossa vähintään kolme annosta mustikoita, oli jopa kolmanneksen pienempi mahdollisuus sairastua sydänkohtaukseen.

 2. Mustikat laskevat verenpainetta  

Kliinisessä tutkimuksessa, joka tehtiin yli 48 -vuotiailla naisilla, huomattiin että kahdeksan viikon aikana päivittäin nautittuna 22 g kylmäkuivattua mustikkajauhetta laski merkittävästi koehenkilöiden verenpainetta. Tämän lisäksi naisten valtimoiden jäykkyys väheni keskimäärin 6,5%. Tämä vähentää huomattavasti valtimo- ja sydänsairauksien määrää. Naisten typpioksiditasot veressä myös nousivat hämmästyttävät 68,5%. Typpioksidi laajentaa verisuonia ja auttaa vertaa virtaamaan paremmin ja alaentaa verenpainetta.

3. Villimustikat parantavat verisuonten terveyttä  

Florida state universityn tutkijat päätyivät samaan tulokseen kun Saksalaiset ja Englantilaiset tutkijat; päivittäinen mustikoiden nauttiminen auttaa sekä välittömästi, että pitkäaikaisesti siihen, kuinka helposti veri virtaa suonistossa. Mitä helpommin veri etenee valtimoiden ja suoniston läpi, sitä vähempään rasitukseen sydän joutuu. Sydän- ja verisuonisairaudet ovat suurin yksittäinen kuolemanaiheuttaja Suomessa.

4. Mustikat ehkäisevät syöpää  

Nutrition research -lehden tekemän tutkimuksen mukaan päivittäin nautittuna mustikat lisäävät hyvien NK ”tappajavalkosolujen” määrää, jotka toimivat kriittisenä linkkinä taistelussa sairauksia ja kasvaimia vastaan immuunijärjestelmässämme. Ne auttavat paikallistamaan ja tuhoamaan epänormaaleja soluja, ennen kuin ne ehtivät kehittyä sairauksiksi. Mustikoiden runsas antioksidanttimäärä auttaa myös neutralisoimaan vapaita radikaaleja – atomeja jotka ovat hyvin epävakaita. Vapaat radikaalit voivat aihettaa soluvaurioita, joista saattaa kehittyä myöhemmin sairauksia.

5. Mustikat suojaavat keuhkoja

Mustikoiden antosyaniinit suojaavat keuhkoja vanhetessamme. American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä tehdyssä tutkimuksessa huomattiin, että miehillä, jotka söivät vähintään kaksi annosta mustikoita viikossa, keuhkojen toiminta oli jopa 37,9% tehokkaampaa kuin ryhmällä joka söi vähemmän tai ei ollenkaan mustikoita.

6. Mustikat parantavat insuliiniherkkyyttä

The Journal of Nutrition -lehti huomasi kliinisessä placebotutkimuksessaan, että kuuden viikon ajan kahdesti nautitut mustikka-annokset paransi insuliiniherkkyyttä kerroin neljällä lumelääkeryhmään verrattuna.

7. Mustikat pitävät aivot nuorempana  

Annals of Neurology julkaisun tutkimuksessa todettiin, että mustikan antosyaniinit voivat hidastaa vanhempien ihmisten aivojen rappeutumista jopa kahdella ja puolella vuodella. Myös nuorten kognitiiviset kyvyt paranivat huomattavasti jo kahden tunnin mustikoiden nauttimisen jälkeen.

on Valomedian perustaja, puhuja, tuottaja ja ohjaaja. Tuomas rakastaa luontoa, avaruutta, seikkailuja ja saunomista.

Kiitos kun luet (ja tuet) Valomediaa!
Löysitkö tekstistä kielioppi- tai asiavirheitä?
Onko sinulla aiheesta enemmän tietoa?
Haluaisitko ehdottaa artikkelin aihetta?
Otamme myös kaikenlaista palautetta ja ehdotuksia avosylin vastaan!

Kirjoita meille: toimitus@valomedia.fi