Onko kemikaalivanojen aika jo ohi?

2019-10-02T17:22:05+02:00

Kemikaalivanoja on nähty Suomen taivaalla jo joitakin kymmeniä vuosia. Vaikka kyseinen ilmiö on todellinen, ani harva on tietoinen tästä päämme yllä tapahtuvasta ilmiöstä. Toivon vilpittömästi artikkelin herättävän aiheesta keskustelua, sillä se vaikuttaa suoranaisesti meidän kaikkien hyvinvointiin. Uskon ajan olevan nyt kypsä sille, että tulisimme tietoisiksi tiedostamattomasta. Meillä on mahdollisuus tarkastella ilmiötä neutraalisti ja tuomitsematta ja tehdä sen jälkeen tietoinen päätös: palveleeko asia yleistä hyvinvointiamme, vai voisiko asialle tehdä jotakin?

Hyvä juhlaväki – täältä tulee kemikaalivanat!

Tiivistymisvana vai jotain muuta?

Englanniksi termit muistuttavat toisiaan: chemtrail ja contrail. Kemikaalivana sekä normaali tiivistymisvana. 

Kaikki suihkumoottorit toimivat samalla periaatteella. Lentokone jättää peräänsä normaalia tiivistymisvanaa, joka muodostuu paljolti vesihöyrystä ja haihtuvasta kaasusta, jota suihkumoottori puskee poistovirtauksena ulos moottorin takaosasta mahdollistaen vauhdin hurman.

Tiivistymisvana katoaa muutamien sekuntien kuluessa taivaalta. Paljaalla silmällä katsottuna se on noin kymmenisen kertaa edellä olevan lentokoneen pituinen ja häviää sitä mukaa, kun se ilmestyy. Normaalin vanan sisältö on hiilivetyä, jonka joukossa on hiilidioksidia ja höyryä.

Noin kymmenen kilometrin korkeudessa, joka on kaikkien koneiden matkalentokorkeus, ilman lämpötila on noin -40 celsiusastetta. Lentokoneen suihkumoottorista ulos tuleva kosteus jäätyy, mikä näkyy taivaalla valkoisena vanana. Sen kesto on kohtalaisen lyhyt, koska jääkiteet sulavat pian takaisin kaasuksi ja katoavat näkyvistä. Näin siis toimivat yksinkertaistettuna normaalin suihkumoottorilentokoneen tiivistymisvanat.

Kun näet taivaalla valkoisen levenevän vanan, joka jää taivaalle tunneiksi, ja pikkuhiljaa levitessään saa aikaan metallisen hohteen, saattaa kyseessä olla jotain ihan muuta. 

Ujoa pikku yläpilveä                                                                                           

Muun muassa viime vuoden toukokuussa näitä ensiksi mainittuja risteili Etelä-Suomen taivaalla harva se päivä. Samaan aikaan Suomea oli vaivannut ennennäkemätön kuivuus. Sateesta ei ollut yli kuukauteen tietoakaan. Voisiko näillä olla jokin yhteys?

Usein kemikalivanat taivaalla risteävät, tekevät omituisia mutkia (aivan kuin pilotti ei olisi varma lentämästään suunnasta) tai jopa rasteja ja silmukoita. Lentävätkö normaalit matkustajakoneet käyttäen näin erikoisia reittejä tai välillä jopa täysin vierekkäin taivaalla, saattaa hätäisempi tuumia?

Lentoruiskutusten historiaa

Englanniksi termi tunnetaan virallisissa piireissä nimeltä Geoengineering. Se ei ole mikään uusi keksintö, sillä lentokoneesta ruiskutettuja kemikaaleja on harrastettu jo vuosikymmeniä. Esimerkiksi laajojen viljelysmaiden “suojaaminen” erilaisilta hyönteisiltä on tapahtunut jo 1900-luvun alkupuolelta ja keksintöä on hyödynnetty myös kemikaalisessa sodankäynnissä.

1990-luvun alussa enemmän tai vähemmän maailmanlaajuisesti aloitetut ruiskutukset alkoivat yleistyä varsinkin isompien kaupunkien läheisyydessä. Erilaisia ilmastonmuokkauspatentteja löytyy yli sata kappaletta ja erilaisia lentoaerosoliohjelmia löytyy lukuisia muun muassa Amerikasta (esim. Care Program, TAP Program ja GAW Aerosol Program).

Normaaleja lentoreittejä lähes sinisellä taivaalla?

Aihetta on käsitelty useasti ympäri maailmaa ja virallisesti esimerkiksi Euroopan Unionissa, Yhdysvaltain senaatissa ja YK:ssa, mutta jostain syystä nämä kuulemiset eivät ole koskaan ylittäneet ainakaan länsimaisen lehdistön uutiskynnystä. FBI:n entinen johtaja Ted Gunderson puhuu asiasta avoimesti ja vetoaa YK:hon ja päättäjiin näiden lentojen lopettamiseksi.

Pelkkää teoriaa nämä päidemme yllä tapahtuvat sumutukset eivät kuitenkaan taida olla, sillä vastaavanlaisia monia tunteja taivaan kannelle jääviä vanoja ei löydy kuvista tai filmeistä  ennen kahdeksankymmentälukua.

Tilaa omasi vaikkapa häihin!

Mittasuhteiltaan tämänkaltaista julkista salaisuutta saattaa olla haastava uskoa. Samaan aikaan voit kuitenkin tilata vaikkapa häihisi varmuudella aurinkoisen päivän. Hintapyyntö lähtee 100.000 eurosta ja oman henkilökohtaisen säänmuokkauksen voi tilata vaikkapa tältä ranskalaiselta yritykseltä.

Tämä palvelu toimii täysin samalla periaatteella – valitsemasi paikan ylle ruiskutetaan useaan kertaan pienkoneella pieniä metallipartikkeleja, jotka sitten lämmittävät ilmaa, jottei kosteutta ja siten sadetta pääse muodostumaan.

Myös esimerkiksi sekä Venäjä että Kiina on myöntänyt valtiolla olevan niin kutsutun säänmuokkaustoimiston. Esimerkiksi olympialaisten aikana on käytetty kyseistä menetelmää varmistamaan kirkas ja aurinkoinen sää.

Teknologia on kehitetty jo 1940-luvulla, joten voisiko olla, että sitä käytetään tänä päivänä laajemminkin?

Erikoisinta tässä tapauksessa on toki se, että kyseiset sumukoneet eivät ole matkustajakoneita, eivätkä lennä normaaleja reittejä. Kyseiset lentokoneet ovat tunnuksettomia sotilaskoneita, joissa matkustajien sijaan on lastina valtavia säiliöitä. Reittien usein kiemurteleva kuvio, ristikkäiset tai täysin limittäiset lentolinjat ovat hyvin erikoisia, puhumattakaan siitä ilmiselvästä asiasta, että toisina päivinä taivas on täynnä näitä sumutuksia, toisina päivinä taas ei lainkaan. Vanat myös katkeilevat välillä, mikäli tarkoittaisi perinteisessä päästövanassa sitä, että moottori pätkii.

Hetkinen, minnes me oltiinkaan oikein menossa?

Onko tämä laillista?

Useat testaukset osoittavat, että taivaalle sumutettavan koktailin pääaineina toimivat alumiini sekä barium.

Kumpikaan ei ole kovinkaan terveellistä luonnolle eikä ihmisille. Teeman ympärillä on järjestetty useita tapahtumia ja kuulemisia huolestuneiden kansalaisten puolesta, ja useat ihmiset ilmailualan ympäriltä ovat tulleet todistamaan asian puolesta. Kyselyihin ei valtioiden ja aseteollisuuden puolelta ole vielä kovinkaan suurella aktiivisuudella vastattu.

Olisi äärimmäisen kiehtovaa kuulla vaikkapa Finavian kanta näihin asioihin, sillä on haastavaa uskoa, että Suomen laki esimerkiksi hyväksyy tälläisen toiminnan. Olisi myös aika rohkeiden suomalaisten ilmailualan ihmisten astua esiin aiheen tiimoilta. Me Valomediassa lupaamme auttaa asiassa, esimerkiksi joko nimettömänä tai omalla nimellä julkaistun haastattelun kautta.

Aiheen tiimoilta löytyy valtavat määrät dokumentteja. Mikäli aihe alkaa kiinnostaa enemmän, suosittelemme perehtymään  aiheeseen, ja muodostamaan siitä omat johtopäätökset. 

Aiheesta löytyy muun muassa dokumentti “Mitä pirua päällemme oikein sumutetaan” -suomenkielisin tekstein.


Kiitos kun luet (ja tuet) Valomediaa!
Löysitkö tekstistä kielioppi- tai asiavirheitä?
Onko sinulla aiheesta enemmän tietoa?
Haluaisitko ehdottaa artikkelin aihetta?
Otamme myös kaikenlaista palautetta ja ehdotuksia avosylin vastaan!

Kirjoita meille: toimitus@valomedia.fi